MIKE BOND

"Civilize the mind but make savage the body" - Mao Zedong

mike.jpg

Als jongeman deed ik aan vechtsport, Karate en later Kickboksen, echter had ik nooit de sturing en begeleiding die ik nodig had om hier écht serieus mee aan de slag te gaan. Mijn eigen discipline was op dat moment ook niet al te best waardoor ik stopte met de sport. Later volgde voor mij een mindere periode waarin ik zowel fysiek als mentaal niet op een goede plek zat. Ook was ik onwetend over hoe ontzettend belangrijk de juiste voeding en beweging is en hoeveel invloed dit heeft op vrijwel alle aspecten in het leven. In deze periode heb ik dan ook te maken gehad met overgewicht en later zelfs ondergewicht (I know, hoe krijg je het voor elkaar).

Op een gegeven moment had ik er genoeg van en heb ik de knop omgezet en een duidelijke beslissing genomen dat ik het anders ging aanpakken.

Ik voegde daad bij het woord en begon mijn kennis te verbeteren door alles uit te zoeken d.m.v. boeken te lezen, filmpjes te kijken en simpelweg dingen uit te proberen. Ik had geen begeleiding van een coach, dit gepaard met mijn koppigheid om alles zelf te willen doen maakte het een lang proces met veel vallen en opstaan.

Het positieve hiervan is dat ik tijdens dit proces verliefd ben geworden op alles wat te maken heeft met sport, voeding en zelfverbetering. 

MIJN AMBITIE

Ik heb nooit meer achterom gekeken. Ik besloot zelfs dat ik andere mensen, die in een soortgelijke situatie zitten als waarin ik zat, zou gaan helpen om zichzelf en daarmee ook hun leven te verbeteren. Ik begon ervaring op te doen en opleidingen te volgen om ervoor te zorgen dat ik professionele begeleiding kan bieden. Inmiddels heb ik mijn Fitnesstrainer A en de Henselmans PT opleidingen succesvol afgerond en ik zal mijzelf altijd verder blijven ontwikkelen. 

Sport, gezonde voeding en mentale gezondheid is voor mij de basis van alles. Het is het fundament waar al het andere op gebouwd kan worden. Het geeft mij elke dag een doel en verbeterd mijn prestatie in alles wat ik doe. Ik geloof dat dit iedereen zal helpen, ongeacht wat jouw startpunt is of welk pad jij in het leven bewandelt!

SPORT

Meestal ben ik 7 dagen in de week bezig met sport. Ik houd van de structuur en regelmaat. Natuurlijk varieer ik wel tussen zware en lichte trainingen zodat mijn lichaam kan hertellen. In plaats van mezelf in 1 ding te specialiseren, kies ik ervoor om elementen van verschillende sporten in mijn trainingen te verwerken zoals: Powerlifting, Bodybuilding, Olympische lifts, Strongman, Calisthenics en Kickboksen. Ik geloof niet dat er één sport "het beste"is en daarom pak ik overal wat van mee!

VOEDING

Ik probeer zo gezond mogelijk te eten en ervoor te zorgen dat ik alle voedingsstoffen binnenkrijg die ik nodig heb. Met de tijd probeer ik dit steeds iets te verbeteren. Het doel is om er uiteindelijk voor te zorgen dat alles wat ik eet en drink uit schone en duurzame bronnen komt, onafhankelijk van grote organisatie. Ik eet zelf een combinatie van plantaardige en dierlijke voeding, ik probeer er echter wel voor te zorgen dat de dierlijke voeding die ik eet van hoge kwaliteit is en van  boerderijen komt waar de dieren ethisch worden behandeld en waar zij een zo natuurlijk mogelijk leven kunnen leiden.

BOEKEN

The 48 laws of power – Robert Greene
Psycho cybernetics - Maxwell Maltz
Nutrition and physical degeneration – Weston A. Price
Courage – Osho
On the shortness of life – Seneca

GEHEIM

Voor actiefilms uit de 70’s, 80’s en 90’s kan je me altijd wakker maken (anything met Bruce Lee, Jean Claude van Damme, Sylvester Stallone, Arnold Schwarzenegger etc.).

TRANSFORMATIE (in progress)

Christian traint nu 2 maanden met mij. Hij is een erg goede atleet en heeft als doel gesteld om 5 kg massa en 4% (gezond)vet aan te komen. Doordat hij al veel spiermassa en een laag vetpercentage heeft willen we hem op een geleidelijke manier aan laten komen.

Probleem | Christian heeft een mesomorph lichaamstype en voor hem is het moeilijk om op gewicht te blijven en om aan te komen. Doordat hij erg actief is in zijn dagelijkse leven verkeerd hij vaak in een staat van katabolisme (afbraak). 

Actie | Onze eerste uitdaging was dus om in een staat van anabolisme (opbouw) te komen. Dit hebben we gedaan door de Calorie behoefte te berekenen en een Calorie overschot te hanteren. Daarbij hebben we ook zijn eiwit-, vet- en koolhydraat inname en timing geoptimaliseerd.

Christian eet voornamelijk plantaardige voeding. Dit brengt ook weer uitdagingen met zich mee; plantaardige eiwitten hebben bijvoorbeeld geen compleet aminozuur profiel en worden ook minder goed door het lichaam opgenomen ten opzichte van hoogwaardige dierlijke eiwitten. Hierdoor zal hij een hogere eiwit inname nodig hebben vanuit plantaardige voeding.

Ook bevat plantaardige voeding veel Omega 6 vetzuren, hierdoor kan het omega 3:6 ratio uit balans raken, dit kan (chronische) ontstekingen veroorzaken, deze ontstekingen verhogen het risico op ziekten. Dit lossen we op door gezonde voedingskeuzes te maken van hoge kwaliteit welke Omega 3 vetzuren bevatten, ook eet Christian af en toe vette vis en suppleert hij met (naam Zinzino supplement). Dit ratio van vetzuren meten we door de bloedwaardes te laten testen.

 

 De 5 kg spiermassa die we willen aankomen is voornamelijk spiermassa (echter is een  kleine toename in vetpercentage te verwachten en in dit geval zelfs wenselijk). Dit bereiken we door de spieren te prikkelen tijdens krachttraining met de focus op hypertrofie (spiergroei). Naast de trainingen en voeding is het ook erg belangrijk om goed te herstellen en slapen.

 

Eerste resultaten: Christian heeft een atletisch lichaam, dus de resultaten zijn minder zichtbaar, maar in deze twee maanden hebben we het lichaamsgewicht (+2,7kg) en het lichaamsvetpercentage (+2,8%) verbeterd. We hebben dus nog een aantal kg te gaan maar we zijn goed op weg.

JULI 2021  |  65,9KG  7% VET  67% VOCHT

20210802_085425_edited.jpg
20210802_085430_edited.jpg
20210802_085435_edited.jpg

SEPT 2021  |  68.6KG  9.8% VET  71% VOCHT

Wat zegt Christian?

Ik besloot om met Mike te trainen om mijn problemen met mijn gewicht en lichaamsvet op te lossen.
Het lijkt misschien vreemd, maar een laag vetpercentage, tenzij je het om specifieke redenen wilt, kan verschillende problemen veroorzaken: vitamines en mineralen worden niet goed opgenomen, overgevoeligheid voor externe temperatuurschommelingen, gevoeliger immuunsysteem, moeite met herstellen tijdens de slaap, nerveus systeem gevoelig voor stimulatie.

Mike helpt me door zijn specialiteiten: krachttraining en voeding.
Ik eet niet graag meer dan het absolute minimum en dit, samen met een regelmatig slaappatroon, zijn mijn 2 uitdagingen.

Gedurende deze twee maanden zijn er wat valpartijen geweest (en zullen er nog meer zijn) dus mijn vetpercentage en gewicht zijn weer gedaald maar dankzij constante training en professionele begeleiding weet ik vandaag waar ik me op moet focussen om mijn doelen te kunnen bereiken: 1 extra training per week (alleen), ad hoc dieet, een afname van stimulerende middelen (koffie) en een kwalitatieve slaap.

REVIEW

Isabel bokst met haar vriendinnen bij Mike: "Iedere week weet Mike weer een afwisselende training neer te zetten waarin hij ons blijft uitdagen steeds een stapje verder te gaan. Mike let goed op techniek en houding en geeft duidelijke uitleg over hoe deze te verbeteren. Hij motiveert en complimenteert tijdens de training en zorgt dat we met een moe maar voldaan gevoel naar huis gaan." 

Marieke zegt: "Ik ben erg tevreden over Mike! Zijn trainingen zijn pittig en afwisselend. En geeft goede begeleiding en doet ook wat met de feedback die we tijdens de lessen geven. Ik ben eigenlijk alleen maar positief en kan zo snel geen verbeterpunt benoemen. Maar Mike doet er eigenlijk ook meteen wat mee als wij in de les aangeven wat we leuk vinden en wat we graag zien.."

WAT KAN IK VOOR JE BETEKENEN?