top of page

ADEMHALINGSTECHNIEKEN



1. Diaphragmatische ademhaling: Dit oefening vereist dat je je richt op je ademhaling terwijl deze in en uit je buik gaat. Begin door in een comfortabele positie te zitten of te liggen. Plaats een hand op je buik en de andere op je borst. Als je een diepe ademhaling door je neus neemt, richt je op je buik die uitzet als je longen vol lucht zijn. Adem langzaam uit door je mond en richt je op je buik die inzet. Ga verder met deze patroon voor een paar minuten.


2. Progressieve spierontspanning: Deze oefening richt zich op het loslaten van spanning in je lichaam door spiergroepen te spannen en vervolgens te ontspannen. Begin met het spannen van de spieren in je voeten en werk langzaam naar je hoofd toe. Hou elke spiergroep 5-10 seconden vast voordat je de spanning loslaat en merkt hoe je lichaam zich ontspant.

3. Alternatieve neusademhaling: Deze oefening gebruikt de alternerende neusgaten om energie in evenwicht te brengen en je lichaam te ontspannen. Begin door in een comfortabele positie te zitten en je ogen te sluiten. Plaats je rechterduim over je rechterneusgat en adem diep in door je linkerneusgat. Sluit je linkerneusgat met je ringvinger en adem uit door je rechterneusgat. Herhaal deze patroon gedurende enkele minuten.



4. Visualisatie: Deze oefening betreft het visualiseren van een vredige en rustgevende omgeving. Begin door je ogen te sluiten en jezelf te visualiseren in een vredige plaats. Richt je op de details van de omgeving en laat je lichaam relaxeren terwijl je diepe ademhalingen neemt. Als je er klaar voor bent, open je langzaam je ogen en keer je terug naar je huidige omgeving.

COMMIT SUCCEED REPEAT

#prinsenbeek #breda #healthcoach

bottom of page